De ultieme e-commerce fulfilmentstrategie voor het hoogseizoen
Wat is het e-commerce hoogseizoen?
Als jouw bedrijf typisch is voor de meeste e-commerce ondernemingen, is de kans groot dat je geen constante stroom van bestellingen hebt gedurende het hele jaar. In plaats daarvan zullen er bepaalde momenten in het jaar zijn waarop jouw producten meer in trek zijn. Hoewel de periode vóór Kerstmis (en direct daarna) voor de meeste e-commerce handelaren het hoogseizoen is, kan het zijn dat jouw drukke periode anders is:
- Verkopers van tuinmeubelen hebben waarschijnlijk een piekperiode in de zomermaanden, met een lagere vraag naarmate het weer kouder wordt.
- Verkopers van speelgoed kunnen verwachten dat de verkoop rond Sinterklaas aanzienlijk zal toenemen.
- Parfumeurs en chocolatiers kunnen een toename van klanten verwachten in de aanloop naar Valentijnsdag.
- Verkopers van kantoorbenodigdheden kunnen in augustus een stijging van de verkoopvolumes ervaren, omdat studenten zich voorbereiden om terug naar school en de universiteit te gaan.
Je hebt waarschijnlijk al een idee wanneer je piekperiode begint en eindigt, maar als dat niet het geval is, is het belangrijk om nauwkeurige voorspellingen te maken om je drukste tijden te kunnen voorspellen. Door deze belangrijke periodes te anticiperen, kun je een sterke vervullingsstrategie implementeren om ervoor te zorgen dat je aan de vraag kunt voldoen.
Black Friday, Cyber Monday en andere belangrijke piekdagen
Black Friday, gevolgd door Sinterklaas, markeert de aanloop naar Kerstmis en staat bekend als de drukste dag voor e-commerce bedrijven. Klanten zullen op deze dag op zoek zijn naar koopjes en staan klaar om hun geld uit te geven. Op dezelfde manier is Cyber Monday de term die wordt gebruikt om het begin van de opvolgende week te beschrijven, wanneer online verkopen naar hun hoogste niveau stijgen.
Het is verstandig om goed na te denken over of je wilt profiteren van deze eendaagse koopfestijnen, of dat je de voorkeur geeft aan het spreiden van je verkopen over een langere periode. Statistieken tonen aan dat veel klanten niet langer wachten tot Black Friday om hun geld uit te geven, maar liever hun seizoensgebonden aankopen eerder doen om de kosten te spreiden. Sommige mensen in de branche spreken van een 'Black November'-fenomeen, waarbij gedurende de hele maand voor Kerstmis een meer aanhoudende vraag te zien is. Dit kan een gemakkelijkere aanpak zijn voor je bedrijf, met een gelijkmatiger werklast die over een langere periode kan worden behouden, in plaats van een plotselinge piek die in één keer moet worden aangepakt.
Naast Black Friday en Cyber Monday zijn er nog andere piekdagen tijdens de drukke kerstperiode. Als je goederen verkoopt die bezorgd moeten worden, kun je ook een toename verwachten op wat bekend staat als de 'Laatste Ophaaldag': de laatst mogelijke datum waarop mensen kunnen bestellen om hun producten vóór Kerst te ontvangen.
Uitdagingen tijdens het hoogseizoen - en hoe je ze kunt overwinnen
Als je niet goed voorbereid bent, kan de piekperiode van je webwinkel je onder druk zetten, je personeel overweldigen en je voorraad uitputten, waardoor je niet kunt profiteren van alle potentiële extra verkopen. Dus, zoals altijd in de e-commerce-industrie, is het essentieel om vooruit te plannen. Hier zijn enkele van de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden in je fulfilmentstrategie:
- Personeel. Beschik je over voldoende personeel om ervoor te zorgen dat je tijdens piekuren aan je bestellingen kunt voldoen? Het is belangrijk om dit juist te balanceren: als je te veel personeel hebt, kan dit je winst aantasten.
- Voorraad. Welke producten zullen naar verwachting snel uitverkocht raken? Zorg ervoor dat je ruim van tevoren voldoende voorraad hebt, zodat je kunt voldoen aan de toename in vraag.
- Verzending. Als je piekperiode samenvalt met de drukke november én decembermaand, zal er extra druk zijn op de koeriersdiensten. Dit betekent dat je mogelijk een langere levertijd moet hanteren, zodat je producten op tijd bij je klanten aankomen.
- Retourzendingen. Vergeet niet dat je waarschijnlijk een toename zal ervaren in retourzendingen, die je prompt en efficiënt moet afhandelen.
Om al deze uitdagingen het hoofd te bieden, is nauwkeurige forecasting onmisbaar. Als je verkeerde voorspellingen doet, loop je het risico op een kostbare overschot aan onverkoopbare goederen, terwijl je mogelijk verkopen misloopt die je winst hadden kunnen verhogen. Dit is waar je aan moet denken:
- Nauwkeurige verkoopprognoses, om te anticiperen op wanneer jouw piekperiode zal plaatsvinden. Deze voorspellingen kan gebaseerd zijn op voorgaande jaren, maar er moet ook rekening gehouden worden met actuele gebeurtenissen die de vraag kunnen beïnvloeden; een gebeurtenis zoals de Covid-pandemie kan het consumentengedrag sterk doen veranderen.
- Zorg ervoor dat je je voorraad op orde hebt, zodat je de juiste voorraadniveaus hebt om je klanten te bedienen. Door het slim inzetten van strategische marketing kan je de vraag naar eventuele overtollige voorraad die je moet verkopen stimuleren.
- Zorg voor een distributieplan dat tijdige leveringen kan verwerken, zodat klanten gegarandeerd hun producten ontvangen wanneer ze die nodig hebben.
- Het stopt niet bij de levering; zorg ervoor dat je een retourmanagementsysteem paraat hebt om een hoger dan normaal volume aan retouren te verwerken.
- Ben je niet zeker of je huidige personeelsbestand de extra vraag aankan? Overweeg dan om je orderverwerking uit te besteden aan een externe fulfilmentpartner, die de toename in verkopen kan afhandelen.
Wanneer zou een e-commercebedrijf moeten beginnen met plannen voor het hoogseizoen?
Vooruit plannen is altijd essentieel, dus begin zo vroeg mogelijk; ongeveer 4-6 maanden voor je verwachte piekperiode.
Voor e-commerce bedrijven die hun belangrijkste piek ervaren tijdens het kerstseizoen, moet je gereed staan voor een piek die al zo vroeg als oktober kan beginnen en doorgaat tot januari. Dit omvat ook een piekperiode voor retouren in december en januari.
Neem contact op met Fidelity voor ondersteuning bij je fulfilmentstrategie.
Bij Fidelity zijn we dé e-commerce fulfilmentpartner voor opslag, retourbeheer en het afhandelen van e-commercebestellingen. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op om te ontdekken hoe we je kunnen helpen om effectief voor te bereiden op de piekperiode.