Als jouw bedrijf typisch is voor de meeste e-commerce ondernemingen, is de kans groot dat je geen constante stroom van bestellingen hebt gedurende het hele jaar. In plaats daarvan zullen er bepaalde momenten in het jaar zijn waarop jouw producten meer in trek zijn. Hoewel de periode vóór Kerstmis (en direct daarna) voor de meeste e-commerce handelaren het hoogseizoen is, kan het zijn dat jouw drukke periode anders is:
Je hebt waarschijnlijk al een idee wanneer je piekperiode begint en eindigt, maar als dat niet het geval is, is het belangrijk om nauwkeurige voorspellingen te maken om je drukste tijden te kunnen voorspellen. Door deze belangrijke periodes te anticiperen, kun je een sterke vervullingsstrategie implementeren om ervoor te zorgen dat je aan de vraag kunt voldoen.
Black Friday, gevolgd door Sinterklaas, markeert de aanloop naar Kerstmis en staat bekend als de drukste dag voor e-commerce bedrijven. Klanten zullen op deze dag op zoek zijn naar koopjes en staan klaar om hun geld uit te geven. Op dezelfde manier is Cyber Monday de term die wordt gebruikt om het begin van de opvolgende week te beschrijven, wanneer online verkopen naar hun hoogste niveau stijgen.
Het is verstandig om goed na te denken over of je wilt profiteren van deze eendaagse koopfestijnen, of dat je de voorkeur geeft aan het spreiden van je verkopen over een langere periode. Statistieken tonen aan dat veel klanten niet langer wachten tot Black Friday om hun geld uit te geven, maar liever hun seizoensgebonden aankopen eerder doen om de kosten te spreiden. Sommige mensen in de branche spreken van een 'Black November'-fenomeen, waarbij gedurende de hele maand voor Kerstmis een meer aanhoudende vraag te zien is. Dit kan een gemakkelijkere aanpak zijn voor je bedrijf, met een gelijkmatiger werklast die over een langere periode kan worden behouden, in plaats van een plotselinge piek die in één keer moet worden aangepakt.
Naast Black Friday en Cyber Monday zijn er nog andere piekdagen tijdens de drukke kerstperiode. Als je goederen verkoopt die bezorgd moeten worden, kun je ook een toename verwachten op wat bekend staat als de 'Laatste Ophaaldag': de laatst mogelijke datum waarop mensen kunnen bestellen om hun producten vóór Kerst te ontvangen.
Als je niet goed voorbereid bent, kan de piekperiode van je webwinkel je onder druk zetten, je personeel overweldigen en je voorraad uitputten, waardoor je niet kunt profiteren van alle potentiële extra verkopen. Dus, zoals altijd in de e-commerce-industrie, is het essentieel om vooruit te plannen. Hier zijn enkele van de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden in je fulfilmentstrategie:
Om al deze uitdagingen het hoofd te bieden, is nauwkeurige forecasting onmisbaar. Als je verkeerde voorspellingen doet, loop je het risico op een kostbare overschot aan onverkoopbare goederen, terwijl je mogelijk verkopen misloopt die je winst hadden kunnen verhogen. Dit is waar je aan moet denken:
Vooruit plannen is altijd essentieel, dus begin zo vroeg mogelijk; ongeveer 4-6 maanden voor je verwachte piekperiode.
Voor e-commerce bedrijven die hun belangrijkste piek ervaren tijdens het kerstseizoen, moet je gereed staan voor een piek die al zo vroeg als oktober kan beginnen en doorgaat tot januari. Dit omvat ook een piekperiode voor retouren in december en januari.
Bij Fidelity zijn we dé e-commerce fulfilmentpartner voor opslag, retourbeheer en het afhandelen van e-commercebestellingen. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op om te ontdekken hoe we je kunnen helpen om effectief voor te bereiden op de piekperiode.